Nieuwe regels voor webwinkels
31/12/2021Actueel
Medio 2022 moeten webwinkels voldoen aan nieuwe Europese richtlijnen die klanten beter beschermen. Is er ook voor uw webshop werk aan de winkel?
- Richtlijn. Wat er door de nieuwe richtlijn gaat veranderen, leest u op Ondernemersplein ( https://ondernemersplein.kvk.nl/webshop-en-online-platform-moeten-klant-beter-beschermen ). De regels hebben veelal betrekking op het beter informeren van de klant, bijv. over hoe persoonlijke aanbevelingen en kortingen tot stand komen, vertelt KvK ( https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/wetten-en-regels/nieuwe-regels-voor-online-verkopen-op-komst/ ). Voor webwinkels, platforms en vergelijkingssites die klantbeoordelingen (reviews) plaatsen, hebben de regels grotere gevolgen.
- Klantbeoordelingen. Vanaf 28 mei 2022 moeten webwinkels hun klantbeoordelingen controleren op echtheid en betrouwbaarheid, voordat deze worden geplaatst. Ook moet de klant worden verteld of alle beoordelingen worden getoond en of er voor beoordelingen is betaald. Met het belonen van beoordelingen kunt u meer reviews genereren, maar RIFF( https://www.riffdigitalengagement.com/blog/digitaal-klantcontact/9-tactieken-klanten-stimuleren-reviews-plaatsen ) legt uit dat hiervoor meerdere manieren zijn.
- Tools. In veel branches zijn reviews belangrijk, vertelt Frankwatching( https://www.frankwatching.com/archive/2020/08/11/review-online-beoordelingen ). Omdat de nieuwe regels het verzamelen, checken en plaatsen van reviews een intensieve klus maken, kan het verstandig zijn om de afhandeling uit te besteden aan een gespecialiseerde dienst als Trustpilot ( https://nl.business.trustpilot.com ) of Kiyoh ( https://www.kiyoh.com ). Leadbouwers ( https://www.leadbouwers.nl/marketing-lab/welke-klantbeoordelingen-tool-past-bij-jouw-bedrijf ) bespreekt enkele van de grote spelers en VrijdagOnline ( https://vrijdagonline.nl/weblog/5-review-website-systemen-voor-het-mkb ) noemt vijf Nederlandse diensten voor het MKB.
- Sociale media. Ook het verzamelen van valse ‘likes’ op sociale media wordt voor webwinkels verboden. Overtreders kunt u melden bij ACM( https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons ).
Vanaf volgend jaar eist het gebruik van klantbeoordelingen meer zorgvuldigheid. Kijk op de website van KvK wat de nieuwe regels verder voor gevolgen hebben.
Bron: KvK