De risico’s van ChatGPT voor je bedrijf
Eind 2022 werd ChatGPT gelanceerd, een programma dat met behulp van kunstmatige intelligentie kennis deelt en teksten schrijft. ChatGPT biedt ondernemers veel mogelijkheden, zoals ideeën opdoen, websitecode schrijven of persberichten maken. Doordat ChatGPT nog volop in ontwikkeling is, zijn de gevolgen van het gebruik ervan nog niet helemaal duidelijk. Onderwijskundige Jochem ten Böhmer van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen vertelt wat de risico’s zijn.
Ten Böhmer geeft samen met een AI-expert workshops over veilig gebruik van ChatGPT. Hij adviseert voorzichtig te zijn met de app. “Om ChatGPT verantwoord de gebruiken, moet je weten hoe het programma werkt”, vertelt Ten Böhmer.
Hoe werkt ChatGPT?
ChatGPT is een gratis chatbot die dankzij kunstmatige intelligentie, ook wel AI (Artificial Intelligence) genoemd, teksten schrijft. Je kunt de app downloaden op je apparaat of je kunt de website gebruiken. De app ziet eruit als een chatvenster waarin je een vraag stelt. Zo’n vraag heet een ‘prompt.’ Een voorbeeld van een prompt is: ‘Wat is een populair recept met hazelnoot?’ Je kunt ChatGPT vragen om het antwoord in een specifieke stijl te schrijven, bijvoorbeeld: ‘Schrijf een blog over een recept met hazelnoot.’ ChatGPT lijkt op een zoekmachine, maar dat is het niet.
Ten Böhmer licht toe: “ChatGPT zelf is geen kennisbron. De app maakt antwoorden met bestaande data. Deze antwoorden vult de app aan met data die statistisch logisch zijn. Dat wil zeggen: de app gebruikt de meest voorkomende informatie en antwoorden die op het internet worden gegeven op een bepaalde vraag. Als je bijvoorbeeld typt ‘suiker en melk doe je in…’, dan vult ChatGPT dat aan met ‘koffie’. ‘Koffie’ is namelijk het antwoord dat de app het vaakst terugvindt op het internet in combinatie met de woorden ‘melk’ en ‘suiker’.
Regels en risico’s
Er is nog geen speciale wetgeving voor het gebruik van ChatGPT. Toch kun je bepaalde regels overtreden als je gebruik maakt van ChatGPT voor je bedrijf. Houd daarom altijd rekening met de volgende regels en risico’s:
Auteursrecht
ChatGPT maakt gebruikt van teksten waar mogelijk auteursrecht op zit. Dat komt omdat ChatGPT schrijft op basis van verzamelde informatie. Gebruik van teksten met auteursrecht is verboden.
Daarnaast heb je zelf geen auteursrecht op de teksten die je maakt met ChatGPT. Stel, je bent een schoenenverkoper en je vraagt ChatGPT een blog te schrijven over de vijf meest voorkomende problemen bij nieuwe schoenen. Als een andere schoenenverkoper dezelfde vraag heeft gesteld, krijgt deze dezelfde tekst. Jij kunt die schoenenverkoper dan niet beschuldigen van plagiaat.
AVG
ChatGPT voldoet niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die in Nederland geldt. De app is gemaakt door een Amerikaans bedrijf. De privacywetgeving in Amerika is anders dan de Nederlandse privacywetgeving. Alles wat je invoert, kan in verkeerde handen terecht komen. Voer daarom geen bedrijfsgevoelige informatie in.
In Italië was het gebruik van ChatGPT zelfs een maand verboden, omdat ChatGPT ingevoerde persoonsgegevens niet beschermt. Inmiddels heeft de Italiaanse Autoriteit Persoonsgegevens de app gedwongen om de privacy van gebruikers beter te beschermen. Gebruikers kunnen nu bezwaar maken tegen het gebruik van hun gegevens.
Onbetrouwbare teksten
ChatGPT maakt teksten op basis van bestaande informatie op het internet. Daarvoor verzamelt ChatGPT veel gegevens. De kunstmatige intelligentie van het programma kiest zelf welke gegevens het gebruikt. Daardoor kan de tekst die ChatGPT voor je schrijft dus informatie missen of zelfs valse informatie bevatten. Check daarom altijd of de informatie klopt, bijvoorbeeld door het zelf te controleren via een zoekmachine.
Uitsluiten van doelgroepen
Als je ChatGPT voor marketingdoeleinden inzet, let er dan op dat je geen doelgroepen uitsluit. “Veel ondernemers gebruiken de app voor het schrijven van websiteteksten of zelfs klantonderzoek”, legt Ten Böhmer uit. “Maar de gegevens die ChatGPT gebruikt, komen voornamelijk uit Amerika en Europa. Dat zorgt voor een onvolledig beeld van de werkelijkheid. Als ik ChatGPT bijvoorbeeld vraag om kenmerken van een gemiddelde vakantieboeker, dan krijg ik de kenmerken van een vakantieboeker in Amerika en Europa.” Controleer daarom of je met de tekst uit ChatGPT geen doelgroepen uitsluit.
Invloed op SEO
Een tekst die gemaakt is met ChatGPT kan minder goed scoren in zoekmachines. Originele teksten krijgen namelijk een hogere plek in de zoekresultaten. ChatGPT verzamelt teksten van het internet en plakt stukken aan elkaar. Google herkent dit als bestaande teksten en dat heeft een negatief effect op je vindbaarheid. Volgens Ten Böhmer is ChatGPT wel geschikt om de SEO-score van je zelfgeschreven tekst mee te verbeteren, of om je tekst in een bepaalde stijl te laten schrijven. Voer je tekst in en vraag ChatGPT om deze te optimaliseren voor zoekmachines. Let er wel op dat er geen bedrijfsgevoelige informatie in die tekst staat.
De toekomst van ChatGPT
Momenteel worden er op Europees niveau afspraken gemaakt over het gebruik van kunstmatige intelligentie. Mogelijk worden die afspraken ingevoerd in het najaar 2023. Dat heeft gevolgen voor het gebruik van ChatGPT. Maak je als ondernemer gebruik van software die draait op kunstmatige intelligentie, houd dan de berichtgeving over de nieuwe wetgeving in de gaten.
Als je ChatGPT veilig en verantwoord inzet, kun je bepaalde werkzaamheden efficiënter inrichten. Denk bijvoorbeeld aan het scannen en samenvatten van een rapport. Er worden steeds creatievere mogelijkheden bedacht. Gebruik het ter inspiratie, maar niet als vervanger van taken.
Bron: kvk