Is dit het moment om over te stappen op elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor het milieu. Maar is een elektrische auto ook goed voor je portemonnee? Subsidies, regelingen en het lagere bijtellingspercentage maken de overstap naar elektrisch rijden op het eerste gezicht aantrekkelijk. Toch kan wachten met elektrisch rijden in sommige gevallen logischer zijn. In dit artikel lees je alles over de voor- en nadelen van overstappen op elektrisch vervoer.
Waarom nu overstappen?
Overstappen op elektrisch rijden kan verstandig zijn als je veel in zero-emissiezones komt. En met de verschillende subsidies die er zijn kun je geld besparen.
Emissieloze zones
Elektrisch rijden is voor steeds meer ondernemers noodzaak. Meer dan 25 gemeenten stellen vanaf 2025 zero-emissiezones in. Met je bestelbus op diesel of benzine ben je daar niet meer welkom. Vanaf 1 januari 2025 geldt dat voor bestelauto’s met emissieklasse lager dan Euro 5. Voor bestelauto’s met emissieklasse Euro 6 gaat deze regel in op 1 januari 2028.
Marco van Eenennaam, expert elektrisch rijden bij de ANWB waarschuwt ondernemers: “Als je een nieuwe bestelbus aanschaft is de komst van zero-emissiezones belangrijke informatie. Al is het maar zodat je de restwaarde kunt inschatten van die goedkopere dieselbus die je ook kunt kopen. Vanaf 2025 wil niemand in en rond steden met zero-emissiezones die nog kopen.” Rijd je veel in en om steden met zulke zones? Elektrisch rijden kan in jouw geval een verstandige keuze zijn.
Heb je een bestel- of vrachtwagen van voor 2025, dan kun je gebruikmaken van de overgangsregeling. Bestelbussen met een emissieklasse van vijf of hoger mogen tot en met 2026 de zero-emissiezones nog in. Voor vrachtwagens loopt deze overgangsregeling door tot en met 2029.
Zo check je je emissieklasse
De emissieklasse zegt iets over hoe schoon je voertuig is. Hoe hoger de emissieklasse, hoe lager de uitstoot van schadelijke stoffen. Je vindt de emissieklasse van je voertuig via de Milieuzonecheck.
Subsidies en regelingen
De overheid moedigt elektrisch rijden aan met regelingen en subsidies. Welke regelingen zijn er allemaal?
SEBA subsidie voor elektrische bedrijfsauto’s
Wil je een elektrische bestelwagen kopen? Met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) krijg je maximaal 5.000 euro korting. Dit geldt zowel voor koop als lease. Wil je SEBA aanvragen? Let dan vooraf op het volgende:
- De bedrijfsauto moet een verkoopprijs van 20.000 euro of meer hebben, exclusief btw. De hoogte van de subsidie is 10% van de nettoprijs van de nieuwe elektrische bedrijfswagen, met een maximum van 5.000 euro.
- Op de aanvraagdatum mag de auto nog niet geleverd zijn. De auto mag ook nog niet op je naam staan.
- De levering van een nieuwe elektrische bedrijfsauto ligt vast in een koop- of lease overeenkomst. Deze mag bij het indienen van de aanvraag nog niet definitief zijn. Als je na de aanvraag toch geen subsidie krijgt, kun je nog besluiten om de auto niet te kopen.
SEBA-subsidie vraag je aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Je kunt SEBA combineren met andere regelingen zoals MIA en VAMIL.
MIA/VAMIL subsidie
Koop je in 2023 een zakelijke elektrische bestelauto, of ga je er een leasen? Dan profiteer je van 45% investeringsaftrek met de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Daarnaast mag je je in een willekeurig jaar een willekeurig percentage van je investeringskosten afschrijven dankzij de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Hierdoor betaal je dus minder belasting. Voor de MIA/VAMIL moet de bestelauto aan bepaalde eisen voldoen.
De MIA/VAMIL vraag je aan bij RVO. Let op: voor MIA en VAMIL zijn per jaar vaste budgetten beschikbaar en hiervoor geldt: op is op.
Bijtelling zakelijke elektrische auto
Rijd je ook privé in je volledig elektrische zakelijke auto, dan profiteer je in 2023 van een verlaagde bijtelling van 16%. Het maximumbedrag voor de voordelige bijtelling is 30.000 euro van de catalogusprijs. Daarboven betaal je de volledige bijtelling van 22%. Het voordelige bijtellingspercentage blijft gelden voor de eerste vijf jaar. Het gaat in op het moment dat je de auto in gebruik neemt.
De overheid stopt de komende jaren stapsgewijs met de bijtellingsregeling voor elektrisch rijden. Van Eenennaam: “Elektrische auto’s worden steeds goedkoper, en elektrisch rijden wordt steeds meer de norm. De overheid kan daar dus geen voordeel op blijven geven.” Vanaf 2026 betaal je de volledige bijtelling van 22%.
Waarom wachten met overstappen?
Kiezen voor elektrisch rijden heeft voordelen maar ook nadelen. Zo zijn elektrische auto’s een stuk duurder dan brandstofauto’s. Ook gaan de technologische ontwikkelingen zo snel dat wachten kan lonen.
Kosten elektrische auto
Op dit moment zijn elektrische auto’s nog duurder dan vergelijkbare brandstofmodellen. “De nieuwste elektrische bestelbussen zijn zo’n 50% duurder dan vergelijkbare dieselauto’s. De generatie daarvoor was tot wel twee keer zo duur. Dus het gat is er nog, maar wordt steeds kleiner”, zegt Van Eenennaam. Tweedehands is goedkoper, maar blijkt in de praktijk lastig. “De vraag naar tweedehands elektrische auto’s is nu veel groter dan het aanbod.” Wil of kun je niet kopen, dan is leasen een optie. Het voordeel daarvan is dat je geen onverwachte kosten maakt voor bijvoorbeeld een kapotte accu. Kosten voor onderhoud zitten in de maandprijs verwerkt.
Toch kan kopen een goede investering zijn. “Met alle zero-emissiezones die eraan komen, stijgt waarschijnlijk de vraag naar elektrische bestelbussen. Dit is positief voor de restwaarde van je bus. Als je leaset heeft de leasemaatschappij het voordeel van die hoge restwaarde, niet jij.”
Actieradius wordt groter
De ontwikkeling van accu’s voor elektrische auto’s staat niet stil. De actieradius wordt steeds groter door nieuwe, verbeterde accu’s. In 2021 was de gemiddelde actieradius 333 kilometer. Ter vergelijking: in 2017 was dit 172 kilometer. Hoe langer je wacht met elektrisch rijden, hoe verder je op een volle accu kunt rijden.
Op het Ondernemersplein vind je meer informatie over elektrisch rijden en de verschillende subsidies en belastingvoordelen.
Bron: KvK