7 manieren om je bedrijf te verduurzamen
Jouw route naar duurzaamheid
Hoe jouw route naar een duurzamer bedrijf eruitziet, hangt af van je situatie en branche: kom je vaak met je bestelbus in binnensteden, dan krijg je te maken met emissievrije zones. Heb je een kantoor, dan moet je vanaf 2023 energielabel C hebben. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Feit is dat duurzaam ondernemen voor vrijwel iedere ondernemer steeds minder vrijblijvend wordt door wet- en regelgeving uit het Klimaatakkoord. Daarin staan afspraken over hoe overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties de komende jaren de internationale klimaatdoelen willen halen.
Verdiep je in welke wetten en regels voor duurzaamheid jouw bedrijf zullen raken en stippel op basis daarvan je duurzaamheidsroute uit. Je bedrijf verduurzamen kan in kleine en grote stappen. Zo kun je lampen vervangen door ledverlichting, maar bijvoorbeeld ook je hele productieketen verduurzamen. Verduurzaam je bedrijf op een of meerdere van deze zeven manieren.
1. Duurzaam businessplan
Voordat je begint met verduurzamen is het belangrijk om inzicht te krijgen in de kansen en mogelijkheden voor jouw bedrijf. Welke onderdelen van je bestaande businessplan kun je verduurzamen? Je krijgt hier inzicht in met het Business Model Canvas. Je brengt er je bedrijfsmodel mee in kaart waardoor je gemakkelijker kunt focussen en bijsturen op duurzaamheid.
Voorbeeld: je krijgt als horecaondernemer te maken met het verbod op wegwerpplastic. Je hebt 2 opties: koffiebekertjes en maaltijdverpakkingen vervangen door recyclebare varianten, of de kosten voor het plastic doorberekenen aan je klant. Kies bewust door goed te kijken naar je klanten en de redenen waarom ze voor jouw bedrijf kiezen. Kiezen klanten voor jou uit milieuoverwegingen? Dan is het logisch om voor een recyclebare verpakking te gaan. Is gemak de doorslaggevende factor voor jouw klanten, dan kun bij de verkoop van to go bestellingen een meerprijs rekenen voor de plastic verpakkingen. Houd bij je keuze ook rekening met het kostenplaatje van duurzame alternatieven.
2. Duurzaam product en productieproces
Je kunt je product en productieproces op verschillende gebieden verduurzamen. Kies bijvoorbeeld voor duurzame grondstoffen die recyclebaar of biologisch afbreekbaar zijn. Of ga een stap verder door gerecyclede materialen als grondstof te gebruiken. Ook in je productontwerp kun je verschil maken. Wellicht kun je kiezen voor onderdelen die eenvoudig te vervangen zijn, zodat je consument niet het volledige product weg hoeft te gooien als een onderdeel kapot is.
Voorbeeld: je hebt een eigen kledinglijn. Vanaf 2030 ben je als producent van consumentenkleding verantwoordelijk voor inzameling, recycling, hergebruik en afval van de producten die je op de markt brengt. Ga nu alvast met je belangrijkste partners in gesprek en ontdek hoe zij zich voorbereiden op deze maatregel. Misschien is dit het moment om over te stappen op partners die vooruitlopen op deze ontwikkelingen.
3. Afval verduurzamen
Bij het verduurzamen van je bedrijf is afval een belangrijk onderdeel. Op de werkvloer voorkom je bijvoorbeeld afval door kartonnen bekertjes te vervangen door herbruikbare mokken, of door zo min mogelijk te printen. Richt je productieproces zo in dat je restmateriaal zoveel mogelijk hergebruikt of doorverkoopt. Scheid bijvoorbeeld productieafval. Let daarbij goed op: schoon plastic afval kun je opnieuw gebruiken, vervuild plastic materiaal niet.
Voorbeeld: je hebt een webshop in elektronica. Je doet er alles aan om retouren te voorkomen, maar toch sturen je klanten drie van de tien pakketten terug. Vaak heeft de klant de verpakking al geopend, waardoor je de producten niet meer als nieuw kunt verkopen. Zonde, want met het product is niets mis. Door geretourneerde spullen afgeprijsd aan te bieden als ‘tweedekansproducten’ voorkom je dat je ze moet weggooien. En beperk je negatieve invloed op je winst.
4. Duurzaam inkopen
Kijk bij je inkoopproces niet alleen naar prijs en kwaliteit, maar let ook op het effect op milieu, mens en maatschappij. Bepaal wat voor jou en je klanten het belangrijkste is en bekijk welke onderdelen van je inkoopproces je op deze thema’s kunt verduurzamen.
Voorbeeld: je merkt als projectontwikkelaar in de bouw dat je klanten steeds meer interesse tonen in de herkomst van je kozijnen. Hoe zijn de kozijnen geproduceerd, en worden ze groen vervoerd? Neem op basis van deze vragen je inkoopbeleid onder de loep. Worden de kozijnen niet duurzaam geproduceerd? Ga op zoek naar een andere leverancier die duurzame grondstoffen levert en gebruikmaakt van elektrisch vervoer om CO2-uitstoot te verminderen.
5. Bedrijfspand verduurzamen
Je bedrijfspand verduurzamen kan door je energieverbruik terug te dringen en van het gas af te gaan. Of je kunt investeren in driedubbel glas, zonnepanelen en isolatie voor het hele pand. Ook kleinere aanpassingen, zoals het vervangen van lampen door ledverlichting, zijn een goede stap op weg naar verduurzaming van je bedrijfspand.
Voorbeeld: je huurt voor je accountantsbureau met tien medewerkers een ruimte in een bedrijfspand. Als huurder ben je vrij om de ruimte naar eigen wens in te richten, je bepaalt zelf hoe hoog de thermostaat staat en hoe hard de airco draait. Denk ook na over het installeren van tijdschakelaars op verlichting en apparatuur. Zo voorkom je dat buiten werktijden lichten branden en de printer onnodig aan staat. Overweeg je een eigen kantoorpand, dan moet je met meer zaken rekening houden: je moet je aan de energiebesparingsplicht houden en vanaf 2023 moet je kantoor minimaal energielabel C hebben.
6. Duurzaam vervoer
De makkelijkste manier om vervoer duurzaam te maken is het beperken van woon-werkverkeer. Jij en je collega’s kunnen wellicht vaker de trein, bus of fiets pakken. Is dat geen optie? Kijk eens naar de aanschaf of lease van een elektrische auto voor jou en je medewerkers. Of ga hybride werken: wissel kantoordagen af met thuiswerkdagen. Als je als transportbedrijf in de stad goederen vervoert, houd dan rekening met de uitstootregels. Er komen steeds meer milieuzones in steden. Daardoor wordt het lastiger om met auto’s en busjes goederen te vervoeren. Kijk of je je logistieke systeem met motorvoertuigen om kunt zetten naar andere vormen, zoals vervoer met de elektrische bakfiets.
Voorbeeld: je hebt een bakkerij in een grote stad en bezorgt driemaal per week aan huis. Hiervoor gebruik je een bestelbus. Je bus is toe aan vervanging. In 2025 mag je met een dieselbus de binnenstad niet meer in, omdat dit een emissieloze zone wordt. Dit is dus het moment om na te denken over elektrisch rijden. Kies op basis van het aantal bestellingen dat je nu hebt en je verwachtingen over toekomstige bestellingen voor een elektrische bestelbus of bakfiets.
7. Personeel
Van je personeel stimuleren om vaker de trein te pakken tot zorgen voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, duurzaamheid raakt ook je personeelsbeleid. Betrek je werknemers actief bij het verduurzamen van het bedrijf, zodat je ze motiveert om een bijdrage te leveren. Hang aan de duurzaamheidsthema’s die jij belangrijk vindt een jaarplan waaraan iedereen vanuit zijn afdeling en rol invulling kan geven. Ook hier geldt dat het Business Model Canvas een hulpmiddel kan zijn om alle stappen in kaart te brengen. Daarnaast kun je personeel prikkelen of juist ontmoedigen om bepaalde keuzes te maken, of kiezen voor een combinatie van beiden.
Voorbeeld: je bent eigenaar van een marketingbureau en wilt je bedrijf verduurzamen. Je start daarom een werkgroep die bestaat uit zowel collega’s die gepassioneerd zijn over duurzaamheid als collega’s die hier in hun privéleven niet of nauwelijks mee bezig zijn. Je legt deze groep vraagstukken voor, zoals: hoe kunnen we het woon-werkverkeer verduurzamen? Hieruit ontstaat het idee om leaseauto’s in te wisselen voor een eersteklas OV-abonnement met de voorwaarde dat reistijd ook werktijd is, omdat je vanuit een eersteklascoupé comfortabel kunt werken. Zo kunnen medewerkers buiten de spits reizen en zijn ze eerder thuis. Voor de medewerkers die nog steeds met de auto naar kantoor willen komen, breng je parkeergeld in rekening.
Met de digitale tool MKB Klimaatwerk ontdek je van welke regelingen jouw branche gebruik kan maken.
Bron: KvK