Vanaf 28.05.2022 nieuwe regels webshops en platforms
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft naar aanleiding van de Europese richtlijnen inzake consumenten een wet gemaakt voor webshops en platforms. Hoogstwaarschijnlijk gaan deze 28 mei 2022 in. Wat moet u weten?
Verkoop via webshop of sociale media
Vanwege Europese richtlijnen om consumenten te beschermen, veranderen de regels voor online verkopen. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft naar aanleiding van de Europese richtlijnen voor consumenten een wet gemaakt voor webshops en platforms. Hoogstwaarschijnlijk gaat deze wet in op 28 mei 2022 ( https://bit.ly/3L3OVtt ).
Informatieplicht. Heeft u een webshop of verkoopt u bijv. horecaproducten via sociale media, dan krijgt u vanaf 28 mei 2022 te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere reviews, prijzen, aanbiedingen, ‘gratis’ digitale diensten en online marktplaatsen. Wat zijn de belangrijkste nieuwe regels?
Reviews. Biedt u de mogelijkheid tot het plaatsen van reviews of online beoordelingen, dan moet u daar vanaf 28 mei 2022 bij vermelden:
- hoe u controleert dat deze beoordelingen ook van echte klanten afkomstig zijn die het product hebben gekocht en gebruikt. Tip. Dit doet u door bijv. te controleren of er in korte tijd voor een bepaald product veel reviews zijn geplaatst en of er veel dezelfde tekst wordt gebruikt; of
- dat u alle positieve en negatieve reviews verwerkt en of u voor deze beoordelingen betaalt. Let op. Het is verboden om op sociale media (zoals Facebook) valse consumentbeoordelingen/onechte likes te (laten) plaatsen.
Revieworganisaties. Bent u aangesloten bij een revieworganisatie, zoals Kiyoh of Trustmaster, dan voldoet u aan de informatieplicht door te melden hoe de revieworganisatie omgaat met de reviews. Tip. Vraag aan uw revieworganisatie om de nodige informatie en instructies beschikbaar te stellen.
Van-voorprijzen. Een bekende manier van adverteren is bijv. van € 50 voor € 25. Vanaf 28 mei 2022 moet de ‘van’-prijs waartegen de ‘voor’-prijs wordt afgezet, de laagste prijs zijn die u 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. U mag dus geen willekeurige ‘van’-prijs nemen als uitgangspunt. Tip. U mag wel ter vergelijking de adviesprijs of de prijs van uw concurrent laten zien.
Zoekopdracht. Het is technisch mogelijk om op basis van bijv. recente zoekopdrachten, een aankoopgeschiedenis woonplaats of andere bij u bekende kenmerken van de webshopbezoeker een gepersonaliseerd aanbod te doen. Vanaf 28 mei 2022 bent u verplicht uw webshopbezoeker hierover te informeren voordat hij iets koopt. Tip. Doe dit bijv. door het plaatsen van een pop-up op uw webshoppagina of een mededeling op de betaalpagina. Let op. Biedt u ‘gratis’ digitale diensten aan, waarvoor consumenten hun persoonlijke gegevens moeten opgeven, dan bent u verplicht informatie te geven over hoelang een klant aan de digitale dienst vastzit en hoe hij zich weer kan uitschrijven. Zo krijgen zij het recht om binnen 14 dagen zonder reden de ‘gratis’ digitale dienst op te zeggen. Dan moet u ook direct de verwerking van klantgegevens stoppen en verwijderen.
Overtreding en boete
Indien u zich niet aan de regels houdt, dan ziet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) dit als oneerlijke handelspraktijken. Afhankelijk van de aard, omvang, ernst, duur en frequentie van de overtreding kan men u een termijn stellen waarbinnen u de onjuiste situatie aanpast of een boete opleggen die kan oplopen tot 4% van de jaaromzet, met een maximum van € 10 miljoen of, indien het vaker voorkomt, een boete tot 10% van de jaaromzet.
Heeft u een webshop of verkoopt u bijv. horecaproducten via sociale media, dan krijgt u vanaf 28 mei 2022 te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere reviews, prijzen, aanbiedingen, ‘gratis’ digitale diensten en online marktplaatsen.