Per 2022 BTW-aangifte verplicht met eHerkenning
Vanaf 1 januari 2022 kunt u voor uw BTW-aangifte niet meer terecht op het ‘oude portaal’ van de Belastingdienst. U moet dan over naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Eenmanszaken kunnen net als in het oude portaal nog steeds inloggen met DigiD. Rechtspersonen (zoals BV’s en NV’s) die zelf aangifte doen, moeten hiervoor de digitale sleutel eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 kopen. Ondernemingen die deze eHerkenning alléén nodig hebben voor contact met de Belastingdienst kunnen een speciale variant van de digitale sleutel aanschaffen. Daarvoor is er ook een compensatieregeling, waarmee ondernemingen een keer per jaar € 24,20 vergoed kunnen krijgen.
Voor een reguliere eHerkenning is er geen compensatieregeling. Wilt u ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ niet gebruiken, dan kunt u de BTW-aangifte alsnog doen met een softwarepakket ‘dat daarvoor geschikt is’. Ook kunt u aankloppen bij een fiscaal dienstverlener. Als u uw belastingzaken uitbesteedt aan een adviseur, kunt u diegene namelijk machtigen om met eHerkenning aangifte te doen. Zo hoeft u zelf geen eHerkenning te kopen.